צריכת אגוזים להורדת כולסטרול

הכולסטרול הוא חומר שומני הנמצא בתאים בגוף, ומסייע לגוף האדם בתהליכי העיכול, יצירת ההורמונים וספיגת וויטמין D. חלק מן הכולסטרול מיוצר על ידי גוף האדם עצמו בעוד שחלק אחר מגיע אליו מן המזונות השונים אותם הוא צורך. אנשים הפונים אל דיאטנית קלינית מסיבות שונות, עוברים בדיקות דם מקיפות הבוחנות בין היתר את רמת הכולסטרול בגוף וזוכים לתפריט מותאם, מתוך היכרות עם סוגי הכולסטרול השונים, יעילותם והשפעתם.

הרפואה מכירה בכולסטרול טוב ובכולסטרול רע, כאשר האחד נדרש לגוף האדם ואילו האחר מזיק לו ומעלה את הסיכון לסתימת עורקים, חסימה בכלי הדם, מחלות לב ומחלות נוספות.

איך מורידים כולסטרול?

ערכים גבוהים של כולסטרול נקבעים בהתאם לגיל המטופל, מצבו הרפואי וקבוצת הסיכון בה הוא מצוי. בהמלצת דיאטנית קלינית נמצא כי הדרך הטובה ביותר להורדת רמת הכולסטרול בגוף היא באמצעות תזונה מאוזנת, עשירה בפירות ובירקות, מלאה במזונות אשר עשירים בסיבים תזונתיים ומופחתת שומן. גם שילוב של פעילות פיזית מתונה ומותאמת עשוי לסייע (בזכות הורדת רמת השומן בגוף). במקרים מסוימים, בהנחיית רופא בלבד, הטיפול בכולסטרול גבוה יתבצע גם באמצעות טיפול תרופתי, המסייע בהפחתה ואיזון מבוקרת ולצד תפריט תזונה מותאמת.

איך צריכת אגוזים משפיעה על הפחתת הכולסטרול?

מחקרים מצאו כי צריכה קבועה של כ-ארבעים גרם של אגוזים ביום יכולה להביא לצניחה בת כ-שישה אחוזים בכולסטרול הרע LDT בתקופה בת כחצי שנה.

אגוזים לסוגיהם כוללים אחוז גבוה של שומן חד בלתי רווי הנחשב לשומן בריא אשר הגוף זקוק לו, מינרליים חיוניים, אומגה 6 המסייעת בחילוף חומרים וחומצת אומגה 3.

סוגי אגוזים והשפעת על הכולסטרול

האגוז המוביל בהפחתת הכולסטרול הוא אגוז המל – העשיר במגנזיום ובזרחן ומכיל כמות כפולה של נוגדי חמצון ביחס לסוגי אגוזים אחרים. אגוז זה מומלץ במיוחד לצריכה בקרב סוכרתיים, נשים בהיריון ואנשים הסובלים מכולסטרול גבוה.

שקדים מצויים אף הם בין האגוזים המועילים להפחתת כולסטרול כאשר הם מכילים כמויות גבוהות של חלבונים, שומנים בריאים ואומגה 6 ונוגדי חמצון.

אגוז ברזיל – אגוז ברזיל הוא אגוז בריא בפני עצמו, עשיר בניאצין, ויטמין 6, ויטמין E  וסידן. אגוזי ברזיל גם מועשרים בברזל, אשלגן, אבץ, נחושת וסלניום אשר מסייעים בהגעה אל איזון הורמונלי ואיזון תאי הגוף ותורמים רבות לחידוש תאי הגוף. יחד עם זאת דווקא בתחום הפחתת הכולסטרול השפעתם נמוכה ומוטב להעדיף אגוזים מסוגים אחרים, או לשלב אגוזי ברזיל לצד צריכת סוגי אגוזים נוספים.

אגוזים קלויים

רבים מאמינים כי אגוזים קלויים מאבדים מערכם התזונתי ואינם בעלי ערך לגוף, אולם למעשה הקלייה אינה מביאה אובדן של מרבית הערכים התזונתיים, אלא משמרת את יכולות הפחתת הכולסטרול, הפחתת תאים סרטניים, סיוע לעיכול, איזון הסוכר וחילוף החומרים בגוף. מה שמזיק ומונע את כל הללו אינו פעולת הקלייה עצמה אם כי הוספות השונות הלוות אליה לרוב: מלח וסוכר. ניתן לקלות אגוזים וליהנות מכל יתרונותיהם הבריאותיים ללא התוספות הללו, להנאה ולבריאות טובה יותר.

חשוב לדעת כי אגוזים מחזיקים בערך קלורי רב ואמנם מומלצים על ידי דיאטנית קלינית לצריכה קבועה בזכות יתרונותיהם והערכים התזונתיים שלהם, אולם בדיאטות אשר מטרתן הרזייה הם נמצאים במשורה. שילוב של אגוזים בתפריט היומי מצריך איזון והפחתה של מזונות אחרים, בעלי ערך קלורי גבוה, כאשר אגוזים יכולים להשתלב היטב בארוחות ביניים, בשילוב עם יוגורט רזה או פירות טריים, סלטים ומאפים, כתחליף לפחמימות ריקות ולמזונות עתירים בשומנים ובסוכרים.